Milí rodiče dětí (nejen) s ADHD, přemýšleli jste nad rodičovským syndromem vyhoření? Myslíte, že se vás týká? Projděte si tento článek s orientačním testem a během 3 minut budete mít jasno.

 

Co je to rodičovský syndrom vyhoření?

 

Syndrom vyhoření u rodiče je stav psychického vyčerpání. Projevuje se tak, že rodič ztrácí zájem o aktivity s dětmi, o rodinný život, o práci i o sebe.

To může mít nepříjemné dopady ohledně zdravého nasazení při výchově dětí, ohledně pocitu smysluplnosti v rodičovství a samozřejmě také na tělesné i duševní zdraví postiženého jedince.

V předchozím článku jsem psala o tom, že riziko vyhoření je pro rodiče dětí s ADHD ze 3 důvodů zvýšené. Syndrom vyhoření se může týkat všech rodičů, není to „výsada“ jen pracovníků na vrcholových pozicích či v pomáhajících profesích.

Jak popisují vyhoření rodiče dětí s ADHD?

 

Když ráno zazvoní budík, tak jsem úplně grogy. Špatně spím a ta hrůza, když mám vstávat a fungovat!!!

Mám pocit, že než jsem měla děti, tak jsem byla úplně jiný člověk. Měla jsem spoustu koníčků, v práci jsem měla kamarádky a s manželem jsme se skoro nehádali.

V práci přežívám, a když přijdu domů tak vlastně taky. Je to pořád dokola. Když jsem se snažila, tak se nic nezměnilo, pořád nějaké trable, teď už ani nemám chuť něco řešit.

Jak se cítím? Nemám náladu na děti, na manžela, nic mě nebaví, snažím se vymyslet nějakou super aktivitu, která mě nakopne, ale moc to nefunguje.

Jak se mám? Vůbec nestíhám a přitom mám pocit, že jedu naplno. Pořád je co řešit, pořád po mě někdo něco chce, pořád mě někdo volá, pořád je něco nedodělané nebo nevyřešené. 

 

Připomíná vám to vaše každodenní myšlenky? Říkáte si, že to odněkud znáte?

Pak se pravděpodobně potýkáte s projevy syndromu vyhoření.

Zkuste si orientačně vyhodnotit, jak na tom s rizikem ohledně vyhoření aktuálně jste.

 

Jak si udělat orientační test na rodičovské vyhoření?

 

Projděte si následující věty a označte ta tvrzení, která se hodí pro popis vaší aktuální situace.

 

  1.  Často ztrácím naději, že můj život může být báječný.
  2.  Často nevidím žádné řešení výchovných potíží či konfliktů s dětmi.
  3.  Často nevidím v mém rodičovském snažení smysl.
  4.   Většinu času se cítím nespokojeně.
  5.   Velmi málo času věnuji péči o sebe.
  6.   Často se vůbec nevyznám ve svých touhách a pocitech.
  7.   Často mám pocit, že mi nikdo nerozumí.
  8.   Často mám touhu „utéct“ od dětí, zavřít se někde sama do pokoje.
  9.   Často jsem velmi podrážděná, rozčiluji se a křičím.
  10.    Mám tendenci se vyhýbat lidem, nemám chuť se s nikým vidět.
  11.    Často se cítím osamoceně.
  12.    Často je mi jedno, jak se děti doma chovají.
  13.    Aktivity s dětmi mě nebaví nebo otravují.
  14.    Často nestíhám všechny aktivity s dětmi, pořád něco odkládáme.
  15.    Mám pocit, že moje výchovná snaha nemá žádné výsledky.
  16.    Mám pocit, že konzultace s učiteli či jinými odborníky jsou ztrátou času.
  17.    Mám pocit, že nemám šanci zvládnout všechny svoje povinnosti.
  18.    Často se přejídám.
  19.    Jídlo mi nechutná.
  20.    Špatně spím.
  21.    Často mě bolí hlava.
  22.    Cítím se v napětí.
  23.    Cítím se vyčerpaně.
  24.    Mám potíže se soustředit.
  25.    Vidím všechno černě a beznadějně.
  26.    Mám pocit, že jen přežívám.
  27.    Mám výrazné výkyvy nálad.

Jak orientační test na vyhoření vyhodnotit?

 

Nejedná se o žádný akreditovaný diagnostický test. Pro vaši základní orientaci postačí, když si spočítáte, kolik vět jste označili.

Označili jste více jak 15 tvrzení?

 

Pak je důležité vyhledat pomoc. Seznámit hned s vaší situací vaše nejbližší. Nebát se obrátit na psychologa, terapeuta, nebo využít online konzultaci, při které zvládneme krizovou intervenci a naplánujeme další postup.

Označili jste více jak 5 tvrzení?

 

V tomto případě je potřeba začít se pravidelně věnovat prevenci syndromu vyhoření. Odpočívat. Najít zdroje energie a dobré nálady.  Uvědomit si souvislosti apod.

V mém online programu STOP VYHOŘENÍ získáte ucelený tréninkový program k budování „ochranného pláště“ proti vyhoření a navíc moji osobní podporu v uzavřené FB skupině. Začínáme 12.10.2020!

 

Označili jste méně jak 5 tvrzení?

 

Moc gratuluji! Vypadá to, že máte prevenci vyhoření v malíčku a jste v tomto směru aktivní a uvědomělí.  Kdybyste cítili, že potřebujete novou inspiraci nebo ujištění, že jdete správnou cestou, tak se s vámi ráda potkám v online kurzu STOP VYHOŘENÍ, protože prevence není nikdy dost.

Nejste si jistí, zda je online kurz  pro vás to pravé? Přidejte se do FB skupiny Pro rodiče dětí s ADHD, kde můžete zjistit zkušenosti jiných rodičů, nebo mi napište zprávu.

Přeji krásně pomalé hoření!